Na komfort jazdy na rowerze wpływ ma wiele czynników. Przede wszystkim, aby jazda była jak najbardziej wygodna, trzeba dobrać idealny model do swoich oczekiwań. Ponadto przed każdą wyprawą należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, jak np. ciśnienie w oponach rowerowych. O tym, że powinno być ono optymalne i ma wpływ na prowadzenie jednośladu, wiedza nawet amatorzy. Zbyt niskie ciśnienie w kołach roweru sprawi, że większe będą opory toczenia. Zbyt wysokie z kolei może przyczynić się do tego, że rower będzie zbyt podskakiwał na wszelkich nierównościach. Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest więc najlepsze?
Na szosy – więcej, w terenie – mniej
Ciśnienie opon w rowerze jest przez wielu dobierane w zależności od tego, jakie trasy będą pokonywane. Na utwardzonych, prostych drogach asfaltowych można jeździć rowerem, który ma twardsze koła. Natomiast na przeróżnych trasach wyboistych, leśnych, górskich, warto napompować koła nieco mniej. Niższe ciśnienie w rowerze powoduje, że opona lepiej dostosowuje się do otoczenia i ma lepszą amortyzację. Aby odpowiednio dobrać wartość ciśnienia, należy przede wszystkim kierować się informacją zamieszczona przez producenta. Warto też zwrócić uwagę na wagę użytkownika jednośladu. Pamiętając o tych zasadach, można dobrać optymalne ciśnienie w kołach roweru. Należy też pamiętać o tym, by to, ile jest powietrza w rowerze, sprawdzać przed każda wyprawą.
Ile bar w poszczególnych typach rowerów?
Bar to jednostka, w której podaje się wartość ciśnienia w oponach jednośladu. Ile bar powinno być w rowerze górskim, szosowym, a ile w innych modelach? Ciśnienie w oponie rowerowej jest różne dla poszczególnych jednośladów:
- rower górski: 2.0-3.5 bara,
- rower szosowy: 5.0-9.0 barów,
- rower trekkingowy: 2.5-5.5 bara,
- rower fatbike: 0.5-2.0 bary.
Oczywiście, zastanawiając się, jakie ciśnienie w rowerze jest najlepsze, należy kierować się nie tylko powyższymi zaleceniami. Inne wartości będą chociażby lepsze dla jazdy amatorskiej, inne dla zawodowej. Również ci, którzy chcą szybko pokonywać trasy szosowe, mogą znacznie przekroczyć zalecane wartości ciśnienia. Podane widełki pozwalają dobrać takie wartości, które będą najbardziej pasowały do indywidualnego stylu jazdy. Wtedy można mieć pewność, że jazda będzie komfortowa, a opony nie zużyją się zbyt szybko i nie zostaną uszkodzone. Ciśnienie w rowerze jest więc kwestią, której nie wolno pominąć przy dostosowywaniu jednośladu do osobistych preferencji.